Skrevet af Trine Bitsch
Som taleskriver foretrækker jeg klart de fysiske oplæg frem for de virtuelle. Der opstår bare en særlig magi, når man let kan aflæse hinandens mimik, gestik og kropssprog. Den verdensomspændende pandemi har dog tvunget os ud på nye græsgange. Så hvordan kommer du bedst i mål med en virtuel tale, præsentation eller oplæg? Vi giver gode råd til, hvordan man holder gode møder på Skype eller Teams.
Vi har samlet de mest effektive tricks til at få det bedst mulige ud af den virtuelle platform. Så savner du de gode møder, kan du med fordel læse med her.
Regel #1: Etabler naturlig øjenkontakt med publikum
Det er en udfordring at etablere øjenkontakt igennem en skærm. Det burde ellers være såre simpelt, men mange bliver forvirret over, hvor de skal kigge hen. Rigtig mange af os tror fejlagtigt, at vi skal rette blikket imod skærmen i stedet for at kigge ind i kameraet, som typisk er placeret øverst på skærmen. Så prøv at modstå øjnenes trang til at kigge andre i øjnene. Husk i stedet, at dit publikum skal have mulighed for at kigge dig i øjnene, hvilket betyder, at du skal hæve blikket.
Den direkte øjenkontakt er alfa og omega i mundtlig kommunikation, fordi den påvirker dit publikums opfattelse af dig og din troværdighed. Desuden kan du lettere holde andres opmærksomhed, når du ser dem direkte i øjnene. Dit mest effektive våben imod andre opmærksomhedsrøvere, som eksempelvis smartphones og sociale medier, er altså dit blik. Det gode møde indledes altså med at rette blikket det rigtige sted hen.
Regel #2: Varier din stemme
Når vi taler uformelt sammen, er det helt naturligt for os at variere vores stemme – både hastighed og lydstyrke. Men det forholder sig anderledes på de digitale møder. Det naturlige træder typisk lidt i baggrunden, og derfor bør du bevidst arbejde med variation i din tale, for ellers risikerer du, at din talestrøm fremstår kedelig og langhåret.
Undgå derfor at læse op fra dine noter, da oplæsning påvirker variationen negativt. Når vi er online, kan det være vanskeligt at afkode de nonverbale signaler som håndbevægelser og ansigtsudtryk. Derfor er stemmen dit absolut vigtigste redskab, når det gælder virtuelle performances.
Det er derfor altid en god ide at bruge ord og sætninger, der føles behagelige for dig. Du kan med fordel øve på forhånd, hvad du vil sige, for at mærke om det fungerer godt mundtlig.
Regel #3: Øvelse gør mester
Når du kommunikerer, bør du desuden altid fokusere på, hvad dine modtagere skal have ud af dit indspark. Derfor bør du forberede dig, så du er sikker på, at dine modtagere får et naturligt udbytte af dit oplæg. Det er fristende at læse op fra en tekst, men hvis du vil fremstå levende, bør du droppe enhver form for oplæsning. Når vi sidder bag hver sin skærm, skaber det en endnu større distance, når der læses op. Den direkte interaktion er afgørende for, om et virtuelt oplæg fungerer eller ej.
Regel # 4: Vælg en neutral baggrund
Det er altid en fornøjelse at blive inviteret helt ind i privaten. Alligevel kan det være en god idé at overveje, hvilken baggrund du vil have som dit baggrundstapet på webcam. Mange vælger at sætte sig foran bogreolen. Det kan være et bevidst valg for at fremstå vidende, men det kan give bagslag, da bogreolen rent faktisk inviterer til forstyrrelser. Når bagtæppet på dit oplæg er en bogreol, vil du ubevidst invitere dine modtagere til at studere bogtitlerne. Det fjerner fokus fra dine ord.
I modsatte ende af skalaen er den hvide væg måske lige neutral og kedelig nok. Det handler om at skabe en god atmosfære, men uden at baggrunden kommer til at larme mere end dine ord. Hvis du insisterer på at sidde foran bogreolen, så ryk så langt væk fra den, at dit publikum ikke kan læse titlerne, mens du taler.
Vi håber, at du fremadrettet kommer til at deltage i en masse gode virtuelle møder, hvor der er fokus på god, mundtlig kommunikation.
Har du brug for sparring på dit næste oplæg, så kontakt os endelig. Vi glæder os til at høre fra dig.