Levér din næste tale med (selv)sikkerhed: Nøglen er dit kropssprog

Af Trine Bitsch

Vores kropssprog har mere magt over os, end hvad de fleste render rundt og forestiller sig. Hvis du lider af angst for at tale foran forsamlinger, kan simple kropsstillinger hjælpe dig med at opnå mere selvsikkerhed og udligne noget af den angst, du oplever. I artiklen her får du to bud på kropsstillinger, du kan anvende.

Kropsstillinger, der har en positiv indflydelse på dit mindset. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Ikke desto mindre er det helt korrekt, at det forholder sig sådan, at vi faktisk kan manipulere vores krop til at opnå mere mentalt overskud, når vi skal performe foran andre.

Fra psykologien ved vi, at vores kropssprog har magten til at kontrollere, hvordan vi tænker og føler om os selv. Så i de situationer, hvor angst narrer os til at tro, at vi ikke er selvsikre eller værdige nok, så kan kropssproget være den marginal, der tipper bevidstheden imod et mere konstruktivt selvbillede.

Så ved at fokusere på dit eget kropssprog, kan du altså bevæge dig væk fra et negativt selvbillede og i stedet blive mindet om, hvor kompetent du rent faktisk er, når du skal holde en tale, et oplæg eller en præsentation.

To kropsstillinger, der er sikre vindere

Der findes forskellige typer af stillinger, som kan hjælpe dig med at etablere det psykologiske overskud, du mangler, når du rammes af usikkerhed eller angst. På engelsk kaldes de særlige kropsstillinger for ’power poses’. Og forskning viser, at det kropslige fokus rent faktisk giver et afkast på din evne til at performe.

Superhelte-stillingen

Den meste populære stilling – eller ’power pose’ – hedder superhelten, eller på engelsk ‘superhero pose’. Og som navnet antyder, så forsøger man netop i stillingen her at efterligne en superhelt. Du skal ikke ud og flyve, selvom det helt sikkert også ville give et adrenalinkick i den høje ende af skalaen. Nej, du skal i stedet posere som en superhelt.

Sådan laver du superhelte-stillingen:

• Bevæg kæbepartiet opad
• Skub brystet frem
• Hold begge hænder i taljen
• Stå med let spredte ben (en hoftebreddes afstand)

Superhelte-stillingen kan hjælpe dig med at forbedre din selvtillid. Hvis du skal yde noget ekstra, holde oplæg eller deltage i et interview, så kan superhelte-poseringen hjælpe dig til at slippe af med noget af din usikkerhed. Bare to minutter i denne stilling kan gøre underværker for dit mindset.

Vinderstillingen

En anden populær kropsholdning, som du med fordel kan inkorporere i dit repertoire, er den såkaldte vinderstilling eller ‘v-pose’, som det hedder på engelsk. Stillingen er virksom, fordi den giver dig mulighed for at udvide din brystkasse og dermed skabe maksimal luftgennemstrømning til dine lunger. Du skaber dermed grundbund for at kunne trække vejret meget dybt, hvilket vi netop ved dulmer nerverne, når du er under pres. Når angsten lammer os, er vi nemlig tilbøjelige til at hyperventilere eller i hvert fald kun udnytte luften i den øvre del af lungerne. Men det kan vinderstillingen altså afhjælpe.

Sådan laver du vinderstillingen:

• Bevæg benene godt væk fra hinanden
• Stræk dine hænder skråt over hovedet, så de til sammen danner en v-form

Denne stilling er der mange, som anvender, hvis de lider af voldsom angst. Hvis du poserer den såkaldte vinderstilling i bare to minutter, vil du opleve, at din puls falder, og du vil opnå en større følelse af ro.
Derfor er kropsfokusering vigtig, når du er nervøs

Hvis du prioriterer tid på at lave ’power poses’, er der ingen tvivl om, at du kan etablere et større mentalt overskud, inden du skal være på. Bare to minutter med udvalgte kropsstillinger har en dokumenteret effekt. Årsagen, til at de virker, skyldes simpelthen, at de skaber nogle hormonelle forskydninger i din krop. Når du laver stillingerne, er det bevist, at du øger produktionen af testosteron og kortisol i din krop.

Skab så meget naturligt testosteron som muligt

Hvis du bliver ængstelig ved tanken om at være på, så handler det om at skabe så meget testosteron, som du kan på egen hånd. Testosteron er din ven, når det kommer til at bekrige angst og nervøsitet, fordi hormonet fremmer følelsen af kompetence og styrke.

Testosteron er vores dominanshormon. Og der er en tæt sammenhæng mellem de to hormoner i kroppen. ‘Stresshormonet’ kortisol falder simpelthen, når testosteron øges i kroppen.

Forsøg dokumenterer da også, at folk der har anvendt ‘power poses’ oplever et fald på op imod 25 procent i deres kortisol-niveau, mens testosteron-niveauet stiger med 20 procent. Så der er altså nogle skjulte kræfter at hente i de både superheltestillingen og vinderstillingen.

Har du brug for hjælp til at håndtere en retorisk udfordring? Skrive en tale? Eller redskaber til at kunne holde den? Så kontakt os endelig. Vi glæder os til at høre fra dig.

trine
info@kaspererling.dk