Den gode tale

Imponer med din tale: Følg 10 simple tricks

Skrevet af Trine Bitsch

En god tale skriver sjældent sig selv. Den er ofte resultatet af grundigt, velovervejet og taktisk taleskrivningsarbejde. Når vi som publikum husker talepassager, er det ofte, fordi der har siddet et eftertænksomt menneske og truffet de helt rigtige sproglige og strategiske beslutninger. En god tale handler derfor først og fremmeste om godt forarbejde.

Du får her 10 simple tricks til, hvordan du sørger for at forberede dig grundigt på din næste tale.

1. Begynd i god tid

Sørg for at starte i god tid med at researche på det emne, du vil snakke om. Det vil give dig en masse ideer til, hvad din tale skal indeholde, og hvordan du kan strukturere den.

2. Tænk på hvad gæsterne skal have ud af talen

Når du skriver, skal du huske at fokusere på publikum. Hvad skal de have ud af din tale? De bedste taler er altid henvendt til en bestemt gruppe af mennesker i en bestemt situation.

3. Skriv altid din slutning først

Det virker helt bagvendt, men det giver god mening at skrive afslutning på din tale som det første. Det kan skærpe din opmærksomhed på, hvad din tale skal lede frem til.

4. En god tale er skrevet til øret

Det er vigtigt, at du sørger for at lave en masse billeder for dit publikum og giver en masse eksempler. Det kan nemlig være ret svært at fange abstrakte koncepter og en lang talestrøm, hvis man ikke får nogle billeder at knytte det op på.

5. Lav først en skitse – udsmyk dit sprog efterfølgende

Det er umuligt både at tænke i struktur, indhold og sproglige finesser på samme tid. Sørg for at arbejde med én ting ad gangen. De allerbedste taler er ofte et resultatet af mange omskrivninger.

6. Den gode tale er personlig

De lækre billeder og bogstavrim, der gør din tale personlig, bør du først arbejde med, når du i grove træk har færdigskrevet din tale. Omskrivning er en del af processen, når du arbejder med taler.

7. Arbejd maksimalt med tre afsnit

Opbyg din tale simpelt med en indledning, et hovedafsnit og en afslutning. Hvis du sørger for at arbejde med en veldefineret struktur, kan dit publikum bedre følge med i din tale.

8. Server et budskab i din tale, som publikum kan tage med sig

Når man har lyttet til en tale, bliver man ofte udsat for spørgsmål som, hvad pointen var med talen. Det giver altid god mening at gøre sig klart, hvad dit publikum eller dine gæster skal tage med sig fra din tale. På den måde bliver du også tvunget til at skrive talen op omkring et budskab.

9. Prioriter kun det absolut vigtigste i din tale

Når du først kommer i gang med at arbejde med din tale, kan der være mange forskellige problemstillinger, som kan være interessante at tage fat i. Men du bør kun holde dig til ét hovedbudskab i din tale, ellers mister du dit fokus.

10. Brug wiifm-princippet

Wiifm er en engelsk forkortelse af ‘What’s In It For Me’? Pointen er, at hvis du ønsker at holde en tale, der rører dit publikum, så skal du sørge for, at den er relevant for netop dem, der skal høre den. Derfor er det nødvendigt, at du tilpasser din tale til det publikum eller de gæster, du står overfor. Hvis din tale ikke er vedkommende for dem, vil de ikke blive rørt af den.

Vil du have mere professionel hjælp til din næste tale, så er vi parate til at hjælpe dig.

trine
info@kaspererling.dk