Et budskab - en tale

Husk at give din tale et enkelt budskab

Skrevet af Trine Bitsch

En god tale er centreret omkring et budskab. Hvis du vil for meget med din tale, risikerer du at miste publikums opmærksomhed. Det vil i sidste ende betyde, at du mister din retoriske gennemslagskraft.

Det er afgørende for den gode tale, at den svarer til de forventninger, som publikum har på det pågældende tidspunkt. Ellers kan din tale risikere at blive dybt kejtet og måske oven i købet upassende.

Situationen, talen og talens budskab skal altså altid matche hinanden. Det duer for eksempel ikke til en 1. maj tale at begynde at snakke om flygtningestrømme i Europa. Det ville være dybt upassende, da det intet som helst har at gøre med markeringen af 1. maj. Fejrende 1. maj-gængere vil ikke få den tale, de har forventet. Da en sådan ville tage udgangspunkt i en arbejders virkelighed. Ligesom en 1. maj tale vil pege tilbage i tiden og kigge på, hvad arbejderne har opnået.

Men en 1. maj tale må bestemt også gerne se ud i fremtiden og identificere de udfordringer, der kan være og derefter pege på kommende visioner. En tale bør som udgangspunktet altid kun have et budskab, som til hver en tid bør være tilpasset den situation, talen skal holdes i.

Drop flere budskaber – spredehagl virker ikke i en tale

Det duer ikke at skyde med spredehagl og bare snakke løst i øst og vest, alene fordi man har fået taleretten. Hvis du vil virke overbevisende med din tale, handler det om at fokusere på et budskab. Du skal på forhånd beslutte, hvilket budskab du ønsker folk skal gå hjem med, når de har lagt ører til din tale.

De forventer, at du tager dem i hånden og guider dem hele vejen. Hvis du afsender flere sidestillede budskaber, kan du risikere, at de misser vigtige pointer i forvirringen. Det kan simpelthen være svært at få det hele med, når man kun kan lytte. Derfor anbefaler vi altid, at du sørger for at holde dig til et budskab.

Så inden du går i gang med at skrive, skal du altid overveje, hvilken situation du kommer til at tale i. Hvem du skal tale for? Og ikke mindst hvad formålet er med din tale? Når du er skarp på alle omstændighederne ved din kommende talesituation, så begynder du langsomt at blive klar til at indkredse dit budskab og et skridt nærmere på at få skrevet en god tale.

En god tale kræver grundige overvejelser

Der går meget forarbejde forud for en god tale. Der er altid en lang proces fra strategiske overvejelser, til man sætter sig ned og skriver talen. Og selve skrivearbejdet kræver desuden flere rettelser og gennemlæsninger. Til sidst i processen dukker alle overvejelserne op. For hvordan den skal holdes? Hvilke kropssprog vil virke mest hensigtsmæssigt? Hvordan kan gestik hjælpe med at slå pointer fast?  Og hvordan kan pauser, temposkifte og de lækre fraseringer kan gøre talen mere sanselig? Sidst med ikke mindst skal talen øves tilstrækkeligt med gange, så den kommer til at virke tilpas velkendt uden at virke indstuderet.

Kunsten er at få din tale til at virke ærlig, som om den bliver serveret direkte fra dit hjerte, men uden at den kommer til at virke indstuderet. Du skal helst kende talen så godt, at du slet ikke behøver at forholde dig til manuskriptet, så kommer det andet som regel helt ad sig selv.

trine
info@kaspererling.dk